اولین بودن

اولین قانون بازاریابی، قانون اولین بودن

علی کریمی در وبلاگش مطلبی با عنوان آیا کسب‌وکار کوچک ما، بهبود حاشیه یک کسب‌وکار بزرگ‌تر است؟ نوشته بود. علی به این مورد اشاره کرده بود، کسب‌وکارهای کوچکی که سودای رقابت با کسب‌وکارهای بزرگ را دارند، دیر یا زود زیر دست‌وپای آنها له خواهند شد.

نوشته علی من را یاد یکی از قوانین بازاریابی در کتاب ۲۲ قانون ابدی بازاریابی از آل ریس انداخت. آل ریس به دلیل تجربه‌اش در دنیای کسب‌وکار مورد تایید فعالان این حوزه است و اگر حرفی می‌زند آدم مطمئن است که چند ده سال تجربه پشت حرفایش است.

اولین قانون بازاریابی، قانون اول بودن

به این باور رسیده‌ام اگر کسب‌وکاری می‌خواهد در دنیای پر رقابت امروز شروع به کار کند و پیروز شود باید “قانون اولین بودن” را رعایت کند. استثنا هم ندارد. معمولا چیزی که در ذهن مشتری و انسان‌ها جا باز می‌کند و تثبیت می‌شود همین اولین‌ها هستند.

چه کسی می‌داند دومین فروشگاه اینترنتی در ایران کیست؟ شاید هیچ کس، اما همه می‌دانند اولین فروشگاه دیجی‌کالاست.

چه کسی می‌داند دومی نفری که به فضا سفر کرد چه کسی بود؟ احتمالا هیچ کس، ولی همه یوری گاگارین را می‌شناسند. همین موضوع را می‌شود به اولین تاکسی اینترنتی، اولین فروشگاه اینترنتی جهان، اولین نرم‌افزار حسابداری هم تعمیم داد.

معمولا اولین‌ها اگر مسیر کسب‌وکار را درست طی کنند سهم بازار زیادی را نصیب خود می‌کنند و نفرات دوم به راحتی به آنها نمی‌رسند.

آل ریس معتقد است اگر شرکت دومی بخواهد با یک محصول مشابه و قیمت مشابه با شرکت اول رقابت کند امکان ندارد سهم بازار زیادی از نفر اول بگیرد. پپسی سال‌هاست در حال رقابت با کوکاکولاست اما با صرف این همه هزینه همچنان نفر دوم است و تنها هنرش این بوده که خودش را به کوکا نزدیک کند.

همین موضوع در رقابت بامیلو با دیجی‌کالا، چیلیوری با اسنپ‌فود، نماشا با آپارات هم صدق می‌کند.

اگر نفر دوم باشیم نمی‌توانیم موفق باشیم؟

اگر دو شرکت در “یک صنعت” با یک محصول و قیمت مشابه با هم رقابت کنند، تقریبا غیرممکن است که نفر دوم نفر اول را کنار بزند، خیلی هنر کند فقط خودش را به او نزدیک کند‌ اما جلو زدن از او بسیار سخت و هزینه‌بر خواهد بود.

پیشنهاد آل ریس اینست که نفر دوم به سهم کمتری از بازار قانع باشد اما “در یک فیلد دیگر” اول باشد.شرکت‌های زیادی در آمریکا نوشابه تولید کردند یا از اروپا به آمریکا وارد کردند و باختند،تقریبا نام و نشانی از آنها نیست و همگی زیر دست و پای کوکاکولا له شدند.

اما ردبول وارد رقابت با کوکا نشد و به سهم کمتری از بازار نوشیدنی غیرالکلی راضی شد و بقای خودش را تثبیت کرد. الان از هر کسی بپرسیم یک نوشیدنی نیروزا معرفی کند احتمالا ردبول را معرفی کند حتی اگر نخورده باشد. حالا هر کسی بخواهد با ردبول رقابت کند به قهقرا خواهد رفت.

می‌دانم حمید طهماسبی سامانه خدمت از ما را راه‌اندازی کرده است و محمدرضا هم در این پست در مورد سایت “خدمت از ما” نوشته بود.

فکر می‌کنم در بین آچاره، استادکار، هوم‌سرویز، سنجاق، تمام، خدمت از ما و چند سرویس درخواست خدمات آنلاین دیگر هنوز کسی نتوانسته راه خودش را پیدا کند و به عنوان اولین، خودش را در بازار و ذهن مخاطب تثبیت کند.

اما واقعا آرزو می‌کنم حمید برنده این بازی باشد و وقتی کسی نیازمند درخواست خدمات آنلاین شد، اولین برندی که به ذهنش بیاید خدمت از ما باشد.

6+

2 دیدگاه در “اولین قانون بازاریابی، قانون اولین بودن”

  1. سلام سجاد جان
    خیلی خوشحالم که دوباره مثل سابق وسایتت رو جدی گرفتی. تبریک میگم بهت
    مطلب خوبی بود و تشکر می کنم بابتش
    در مورد آرزوی آخرت هم واقعا ممنونم
    حمایت دوستانی مثل تو قطعا برای من و تیمم خیلی خوشحال کننده و امید بخش است. مشکلات و سختی در این صنعت کم نیست (البته همه فکر می کنند که مشکلاتشان از همه بیشتر است و کارشان از همه سختتر، من هم از این قاعده مستثنی نیستم 😂😂😂 )
    برنامه های خوبی تا پایان سال ترتیب داده ایم. اشتباه کم نداشتیم اما الان موتورمون دیگه حسابی گرم شده. به زودی خبرهای خوبی براتون میارم. هر چی نباشه ما ها متمم خوان و شاگرد محمدرضا هستیم.
    موفق باشی

    2+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *