یک زمانی مد بود تمام ایده‌ها و تمام استارتاپ‌ها حول غذا می‌چرخید! بعد کم‌کم توجه فضای استارتاپی به سایر بخش‌های بازار هم جلب شد.

بعد ترندی به وجود آمد که پشت سر هر استارتاپ موفقی، رقبا یک کپی از آن استارتاپ را شروع می‌کردند ولی چون دیوار ورود به آن استارتاپ دیگر بلند شده بود شکست می‌خوردند.

گاهی اوقات خودم هم در بین مجله‌های کسب و کار سری می‌زنم تا ببینم چه ایده‌هایی تبدیل به استارتاپ شده‌اند. چیزهای جالبی آدم یاد می‌گیرد.

یک شیتی پیدا کردم که برای یافتن ایده‌ کسب و کار می‌توانیم از آن کمک بگیریم. چیز خوبیست، این شیت به دو قسمت تقسیم شده است که قسمت عمودی آن مربوط به مارکت‌ها است مثل گیم، مالی، شاپینگ و ستون افقی مربوط به تاکتیک‌ها است.

از تلاقی سطر و ستون استارتاپ‌هایی شکل گرفته‌اند که نام و لوگوی آن استارتاپ گذاشته شده است. مثلا از تلاقی مارکت شاپینگ با مارکت پلیس ایده ebay شکل گرفت. یا مثلا از تلاقی مدیا با پروداکت ارزان یا رایگان Soundcloud ایجاد شد.

همین شیت را می‌شود با فضای استارتاپی ایران تطبیق داد و برای فضاهای خالی که هنوز استارتاپی شروع نکرده، یک استارتاپ راه ‌اندازی کرد.

دو تا شیت تهیه شده که یکی برای بیزنس‌های B2C و یکی برای B2B است که می‌توانید برای مشاهده آنها روی لینک‌های زیر کلیک کنید.

ایده‌های B2C

ایده‌های B2B

1+
  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *