من عادت دارم قبل از اینکه به جای خاصی سفر کنم، در مورد مقصد اطلاعات لازم رو کسب کنم. مثلا جاذبه‌های گردشگری اون شهر رو سرچ می‌کنم، میزان مسافت مبدا تا مقصد رو بررسی می‌کنم، غذاهای معروف و محلی، رستوران‌های برتر و هر چیزی که فکر می‌کنم برای دیدن و تجربه کردن در سفر لازم است رو سرچ می‌کنم.

این به معنای این نیست که خیلی آدم اهل سفری هستم اتفاق سفر خیلی کم می‌رم (متاسفانه) و از همین کم سفری هست که دست به دامان مجلات گردشگری می‌شم.

خوشبختانه آنقدر در ایران جاذبه‌های گردشگری هست که هر وقت فرصت کردیم می‌تونیم یکجا رو برای سیاحت، زیارت و تفریح انتخاب کنیم.

در ایران چند سایت گردشگری است که هر زمان بخواهم در مورد مقصدی اطلاعاتی کسب کنم به این منابع مراجعه می‌کنم البته اول سرچ می‌کنم و در اکثر موارد به این چند سایت می‌رسم. بماند که بعضیاشون از همدیگه کپی‌کاری میکنن.

در ادامه این مجله‌های اینترنتی گردشگری رو معرفی می‌کنم و به تناسب نیازتون هر کدومو که خواستید ازش استفاده کنید. هر چیزی که در مورد این سایت‌ها می‌نویسم، تا تاریخ نگارش این مطلب صحت دارد شاید در آینده دچار تغییراتی شوند که شامل هیچ کدام از مواردی که مطرح می‌کنم نباشد.

سایت نابرو

نابرو یکی از مجلات اینترنتی گردشگری است که حدود یک ساله شروع به کار کرده. عنوان این سایت ” راهنمای ناب گردش” گذاشته شده و فکر می‌کنم نوع محتوایی که تولید می‌کنند، راهنمای ناب گردش بودن را تایید می‌کند.

سایت نابرو
سایت نابرو

محتوای نابرو را کسانی تولید می‌کنند که خودشان جاذبه گردشگری را از نزدیک دیده‌اند و از حال و هوا و حس حضورشان در آن مقصد نوشته‌اند. هر چیزی که می‌نویسند مطمئن هستی که از واقعیات می‌گویند و صرفا برای بازارگرمی مطلب ننوشته‌اند.

کسب درآمد از نابرو

نابرو سیاست UGC ( محتوای تولید شده توسط کاربر) را در پیش داره. هر کسی که کمی استعداد نویسندگی داشته باشه و دنبال کسب درآمد در اوقات فراغت باشه نابرو گزینه‌ مناسبی برای آنهاست. می‌تونید هم سفر برید و هزینه سفر و گردش‌تون رو با نویسندگی برای نابرو جبران کنید.

نقاط ضعف و قوت نابرو

متاسفانه مطالب نابرو دغدغه‌های لازم برای کسانی امثال من رو پوشش نمی‌ده، برای من مهمه که بدونم آدرس دقیق جاذبه گردشگری کجاست؟ منظورم روی گوگل مپ است، رای سایر خوانندگان را بدونم ، چون آن مطلبی که نوشته شده صرفا توسط نویسنده مورد تایید است اگر مطلب طوری بود که خوانندگان قابلیت رای دادن داشتن آدم نسبتا به انتخاب جاذبه گردشگری مطمئن‌تر می‌بود.

از نقاط قوت نابرو نیز این است مطلبی که توسط نویسنده نوشته شده حاصل تجربه حضور نویسنده در آن مقصد گردشگری است ، البته این مورد دقیقا میتونه نقطه ضعفشم باشه چون از زاویه دید نویسنده مطرح میشه و شاید با آن چیز که در واقعیت هست کمی فاصله داشته باشه. البته تعدادی از مطالبشون رو که ‌خوندم ، این ایراد رو کمتر در آنها دیدم و مطالبشون با واقعیت منطبق است.

متاسفانه نابرو برای کسانی که می‌خواهند با جاذبه‌های گردشگری خارج از ایران آشنا شوند مطلب زیادی نداره و بیشتر در مقاصد جذاب ایران و فرهنگ ایران فعال هستند. اگر قصد سفر به خارج از کشور رو دارید به نظرم باید از منابع دیگه اطلاعات به دست بیارید.

سایت کارناوال

کارناوال از نابرو قدیمی‌تر است و تعداد مطالب منتشر شده توسط کارناوال بیشتر از نابرو است. برخلاف نابرو، کارناوال مطالب خود را توسط تیم تولید محتوای خود تولید می‌کنند، نویسندگان نقش مولف را دارند مطالب مورد نیاز را با تحقیق و جستجو در منابع مختلف تهیه و سپس منتشر می‌کنند.

کارناوال در ارائه اطلاعات دقیق مقصد گردشگری، بهتر از سایر سایت‌ها عمل می‌کنه. اگر چندتا از مطالبشون رو ببینید متوجه منظورم می‌شید.

سایت کارناول
سایت کارناول

نقاط قوت و ضعف کارناوال

آن چیز که به عنوان نقاط ضعف نابرو مطرح شد دقیقا نقطه قوت کارناوال است. کارناوال آدرس دقیق مقصد رو در گوگل مپ نشون میده، رای سایر خوانندگان در پایین مطلب قابل مشاهده است و نقاط قوت و ضعف جاذبه گردشگری به خوبی توسط کاربران به نمایش گذاشته شده.

اگر قصد سفر به خارج از کشور رو داشته باشید کارناوال توضیحات جامع و کاملی در مورد سفر به مقصد مورد نظر تهیه کرده، از اینکه چطور ویزا بگیرید، با چه وسیله‌ای برید، هزینه سفر رو در کمترین حالت توضیح میده و به نظرم بزرگترین نقطه قوت کاناوال راهنمای سفر به مقاصد گردشگری خارج از کشور است.

از نقاط ضعف کارناوال اینست که در منوی هدر سایت، دسته‌بندی شهر و کشور ندارد، مثلا اگر بخواهم جاذبه های گردشگری استانبول را ببینم حتما باید در سایت سرچ کنم و منویی برای رسیدن به این مطلب در دسترس نیست.

سایت کجارو

سایت کجارو از لحاظ میران بازدید از دو سایت کارناوال و نابرو بازدیدکننده بیشتری دارد و از این دو قدیمی‌تر است.

سایت کجارو برای من مصداق عبارت ” همه چیز هست ولی در واقع هیچ چیز نیست” است. عنوان سایت را که نگاه می‌کردم نوشته “خرید بلیط هواپیما ،تور ، هتل ، جاذبه های گردشگری و همه چیز درباره سفر”.

به محتوای سایت که نگاه کردم نفهمیدم کجارو می‌خواهد چه پوزیشنی را در ذهن مخاطب داشته باشد. قطعا کجارو فروشنده بلیط هواپیما نیست بلکه متاسرچ است. پس علنا این چیز با آن عنوانی که درج شده در تضاد است. همین مورد برای رزرو هتل نیز صادق است و کجارو فقط هتل‌ سایت‌هایی که رزرواسیون هتل انجام می‌دهد را نشان می‌دهد.

سایت کجارو
سایت کجارو

شروع معرفی تورهای مسافرتی

البته کجارو که فعالیش را شروع کرده بود پوزیشن مجله گردشگری داشت، و بعدا به معرفی تورهای مسافرتی و هتل پرداخت. الان که صفحه اول کجارو را نگاه کنید یک باکس جستجو برای جستجوی بلیط هواپیما و تور گذاشته است که نشان می‌دهد کجارو قصد دارد یک متاسرچ باشد نه یک مجله گردشگری اما نوع چینش محتوا و عنوان این حس را به مخاطب القا نمی‌کند، حداقل برای من اینگونه نیست.

به نظر من اگر دنبال تورهای مسافرتی هستید و برایتان قیمت مهم است، از کجارو استفاده کنید، کجارو تورهای آژانس‌های مسافرتی را به شما معرفی می‌کند و بر حسب بودجه و کیفیتی که از سفر مد نظرتون هست می‌تونید یک تور را انتخاب کنید، کاری که کارناوال و نابرو نمی‌کنند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *