در چند روز اخیر انواع و اقسام تبلیغات با مضمون دعوت به کتابخوانی را در جاهای مختلف مثل اینستاگرام ، سایت‌های خبری و توییتر دیدم.

پیش خودم فکر کردم مگر چه خبر شده که اینقدر حرف از کتاب و دعوت به فرهنگ کتابخوانی می‌کنن.

تایم دات آی‌آر را نگاه کردم کاشف به عمل آمد که هفته، هفته‌ کتابخوانی است. باز هم پیش خودم فکر کردم کسی که ضرورت خواندن کتاب را درک کرده باشد هفته کتابخوانی برایش معنی ندارد ، ادم کتابخوان در هر صورتی کتاب می‌خواند چه هفته کتاب باشد چه نباشد.

آدمی که نفهمد کتاب به چه دردش می‌خورد، بهترین کتاب از بهترین نویسنده هم جلویش بگذاری ، نمی‌خواند.

این سئوال برایم پیش آمد که واقعا چرا کتاب نمی‌خوانیم ، البته قبلا هم به این سئوال فکر کرده بودم.

من اینطور می‌فهمم (شاید شما جور دیگر فکر کنید) مشکل ما کتاب نخواندن نیست! بلکه مشکل ما از عدم درک یادگیری در زندگی است.

فکر می‌کنم مسئله خیلی عمیق‌تر از این حرف‌هاست که با تشویق یکدیگر کتاب‌خوان شویم ، اگر می‌شد یک قدم به عقب‌تر بیاییم و این سئوال را مطرح کنیم که اصلا چرا باید کتاب بخوانیم دیگر نیازی به برگزاری هفته کتابخوانی نبود و بجای آن هفته ضرورت یادگیری برگزاری می‌کردیم.

در دنیای مارکتینگ این اصل اولیه حاکم است که به نیاز پاسخ دهید ، مردم به چیزی که نیاز ندارند پول نخواهند داد. حالا چطور برای کسی که احساس می‌کند همه چیز می‌داند با چند جلد کتاب خوشگل کتاب‌خوانش کنیم!

برای آدمی که احساس سیری می‌کند بهترین غذا را جلویش بگذاری نمی‌خورد باید فضایی ایجاد کرد تا اول احساس گرسنگی (نیاز) کند و بعد بهترین غذا که چه عرض کنم، نان خشک هم می‌خورد.

اینطور می‌فهمم کسی که کتاب نمی‌خواند در جایگاه من همه چیز می‌فهمم و چیزی که هستم بهترین من هست گیر کرده است و قلب و دل و مغز خود را برای یادگیری هر چیز جدیدی بسته است.

اگر اینطور فکر می‌کردیم که بخشی از حقیقت نزد دیگریست و برای بالا بردن کیفیت زندگی باید هر روز چیزهای جدید از دیگران یاد بگیریم دیگر به گدایی کتابخوانی نمی‌افتادیم.

پ ن : جمله بخشی از حقیقت نزد دیگرست را علیرضا امتیاز باب کرد ، اگر دوست دارید بدانید چی هست هشتگ رواداری را در تویتتر دنبال کنید.

0
  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *