در این مطلب می‌خواهم در مورد محاسبه Conversion Rate براساس User توضیح دهم. ‌می‌دانید که به طور پیش فرض گوگل آنالیتیک نرخ تبدیل را بر اساس Session محاسبه می‌کند. اما اگر دنبال متریک باثبات‌تری هستیم، محاسبه نرخ تبدیل براساس یوزر قابل اتکاتر از محاسبه براساس سشن است.

قبلا به طور مفصل در مورد سشن نوشته‌ام، البته فرضم بر این است که شما با گوگل آنالیتیک کار می‌کنید و با آن ناآشنا نیستید ولی اگر با مفهوم سشن آشنا نیستید مطلب Session چیست؟ را بخوانید.

اگر در گوگل آنالیتیک دقت کرده باشید همیشه تعداد سشن بیشتر از تعداد یوزر است، دلیلش هم اینست که احتمالا یوزر چندین بار در بازه‌های زمانی مختلف از سایت بازدید کرده است.

فرض کنید ۱۰۰۰۰ سشن براتون ثبت شده و ۱۰۰ ترنزاکشن نیز انجام شده. به طور پیش فرض نرخ تبدیل یا همان Conversion Rate برابر است با ۱%.

حالا اگر بخواهیم این تعداد سشن رو براساس یوزر حساب کنیم، مثلا ۸۰۰۰ یوزر با همان ۱۰۰ ترنزاکشن، آنوقت Conversion Rate برابر است با ۱٫۲۵%

توجه: در این محاسبه میزان کانورژن ریت افزایش پیدا می‌کند اما دلیلی بر این نیست که فروشتان افزایش یافته باشد بلکه فقط محاسبه نرخ تبدیل دقیق‌تر شده است. چرا دقیق‌تر شده؟

این مثال را در نظر بگیرید:

شخصی از فروشگاهی بازدید می‌کند، ۴۵ دقیقه در فروشگاه می‌چرخد ( ۳۰+۱۵ دقیقه) ، خرید نمی‌کند و می‌رود.

دو ساعت بعد دوباره همان شخص وارد فروشگاه می‌شود و باز هم خرید نمی‌کند و می‌رود.

بعد از چند ساعت برای بار سوم وارد مغازه می‌شود و خرید می‌کند!

حالا این داستان را به ادبیات گوگل آنالیتیک ترجمه کنیم:

تعداد سشن می‌شود ۴ تا

تعداد یوزر ۱ نفر

تعداد خرید ۱ عدد

نرخ تبدیل بر اساس سشن می‌شود ۲۵% و نرخ تبدیل براساس یوزر می‌شود ۱۰۰%

برویم سراغ تنظیم کانورژن ریت براساس یوزر:

۱- وارد قسمت Admin در اکانت گوگل آنالیتیک شوید.

۲- از بخش View گزینه Calculated Metrics را انتخاب کنید.

۳- روی New Calculated Metrics کلیک کنید.

۴- فرمی به شما نمایش داده می‌شود، یک نام برای متریک جدیدتون انتخاب کنید. از قسمت Formating type گزینه Percent را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه متریک بر مبنای درصد به شما نمایش داده می‌شود. در قسمت فرمول نیز Transaction  را تقسیم بر User کنید.

نگران تایپ کردن فرمول نباشید. اولین حرف را که فشار دهید لیستی از متریک‌ها را بهتون نمایش می‌دهد.

۵-  دکمه Create را کلیک کنید.

۶- یک Custom Report بسازید و از متریک جدیدتان یک ریپورت بسازید. متریکی که ساختید بلافاصله قابل استفاده هست و لازم نیست مدتی صبر کنید.

4+
  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin

1 نظر در حال حاضر

  1. خسته نباشید عالی بود

    0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *